Controller – Arbetsuppgifter



Arbetsuppgifter för en Controller kan variera stort och många faktorer påverkar hur arbetsuppgifterna ser hur. Storleken på företaget, bransch, sektor, nivå och vilken typ av Controller man är kan spela roll. Arbetsuppgifterna kan innefatta att förbereda budgetar och hantera budgeteringsschemat i en hel organisation. Detta inkluderar insamling, analys och konsolidering av finansiella data. Även om en Controller inte alltid upprätthåller den årliga budgeten, övervakar man avvikelser, sammanfattar trender och undersöker budgetbrister.

Prognosarbete


Skapa, underhålla och driva prognosarbetet är en vanlig uppgift för en Controller. Kunna förutse vilka intäkter och kostnader som kommer i framtiden. En viktig kunskap är att kunna fördela utgifter på det mest gynnsamma sättet och se till att rätt belopp kommer in på rätt period. Prognosarbetet sker ofta i Excel eller i komplexa system för att kunna få med alla detaljer och olika typer av allokeringar. Många olika avdelningar i företag och organisationer är oftast inblandade i budget- och prognosarbetet då en Controller behöver information för att kunna rapportera rätt siffror.

En Controller kan ha varierande arbetsuppgifter


Arbetsuppgifter som en Controller har kan spänna över ett brett spektrum. Generellt sett måste en Controller ta på sig fler uppgifter i mindre företag. I ett litet företag är det vanligt att en Controller har det sista ordet om varje ekonomiskt beslut, såsom budgetering, rapportering, investering och riskhantering. Det är en större bredd och ofta är man som Controller i mindre företag delaktig i många olika delar i företaget. I större företag är uppgifterna för en Controller ofta mer specialiserade, och vissa ekonomiska beslut ligger på chefer på olika befattningar.

I större företag finns det olika roller som Controller. Sales Controller som arbetar med försäljningen. Det kan vara att rapportera, allokera och fördela korrekt försäljning per kund- och produktnivå. Se till att eventuell rabatt och bonus rapporteras korrekt. Projekcontroller som arbetar med projekt. Följer upp kostnader på olika projekt och se till att kostnaderna inte överstiger budgeten eller prognosen för projektet.

Produktionscontroller som arbetar mot produktionen och kontrollerar kalkyler, investeringar, lönekostnader mm. Verksamhetcontroller som kan finnas i kommuner och regioner där arbetsuppgifterna förutom budget och prognos kan vara ekonomisk uppföljning, ansvara för avtalsfrågor, planering och uppföljning av olika verksamheter, kvalitetssäkring av olika styrmodeller mm.

Delaktig i bokslutarbetet eller inte?


Att vara delaktig i bokslutet kan vara en vanlig uppgift för en Controller. Övervaka företagets redovisning och se till att rätt intäkter och kostnader ha bokats på rätt konto, kostnadsställen och projekt. Göra eventuella avsättningar och rapportera finansiell data så att rätt belopp hamnar på rätt period. Sedan beror det på vilken typ av Controller man är om man är delaktig i bokslutsarbetet eller inte. Oftast har inte en Business Controller eller Projektcontroller lika stor del i bokslutsarbetet som en Financial Controller har.

För att få ett lite bättre hum och vad en Controller gör så visar nedan punkter en del olika arbetsuppgifter som en Controller kan ha på ett företag eller organisation. Om du är nyfiken på vad en Controller tjänar, så besök gärna sidan för Lön.

  • Maximerar avkastningen på finansiella tillgångar genom att upprätta finansiella policyer, procedurer, kontroller och rapporteringssystem.
  • Vara delaktig i ekonomiska beslut genom att upprätta, övervaka och genomdriva policyer och förfaranden.
  • Skyddar tillgångar genom att upprätta, övervaka och genomföra interna kontroller.
  • Utvärdera och välj programvarulösningar för redovisning
  • Identifiera, utveckla och övervaka nyckeltal
  • Ge företagsledare insikter för beslutsfattande
  • Övervakar och bekräftar den ekonomiska situationen genom att genomföra revisioner och tillhandahålla information till externa revisorer.
  • Maximerar avkastningen och begränsar kontantrisken genom att minimera banksaldon och göra investeringar.
  • Förbereder budgetar genom att fastställa scheman; samla in, analysera och konsolidera finansiell data.
  • Uppnår budgetmål genom att planera utgifter; analys av avvikelser; initiera korrigerande åtgärder.
    Ger status för den ekonomiska situationen genom att samla in, tolka och rapportera finansiella data.
    Förbereder specialrapporter genom att samla in, analysera och sammanfatta information och trender.
  • Uppfyller statliga och lokala rättsliga krav genom att studera befintlig och ny lagstiftning, förutse framtida lagstiftning, genomdriva efterlevnad av krav, lämna in finansiella rapporter och ge råd till ledningen om nödvändiga åtgärder.
  • Säkerställer drift av utrustning genom att fastställa förebyggande underhållskrav och serviceavtal, underhålla utrustningslager och utvärdera ny utrustning och tekniker.
  • Slutför operativa krav genom att schemalägga och tilldela anställda; uppföljning av arbetsresultat.
  • Skyddar verksamheten genom att hålla finansiell information och planer konfidentiella.